۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶

رايزن فرهنگی ايران در عراق:

راهپيمايی اربعين لبيك انسان امروز به «هل من ناصر» امام حسين (ع) است

راهپيمايی اربعين لبيك انسان امروز به «هل من ناصر» امام حسين (ع) است

حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رايزن فرهنگی ايران در عراق، گفت: راهپيمايی عظيم اربعين، پاسخ انسان آزاده امروز جهان، به ندای «هل من ناصر» امام حسين (ع) است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رايزن فرهنگي كشورمان در ‌عراق، با بيان اين مطلب كه اين روزها، کربلای معلی ميزبان زائرانی از 40 کشور دنيا است، گفت: پياده‌روی ميليوني اربعین حسينی، زيباترين تجلي تعبير قرآني حبل‌الله المتين است كه مسلمانان جهان را از مليت‌ها و مذاهب مختلف اسلامي حول يك ريسمان ناگسستنی جمع كرده است.

وي در خصوص اهميت و جايگاه معنوي زيارت امام حسين (ع) در روز اربعين، افزود: زيارت مرقد مطهر امام حسين (ع) توسط ائمه معصومين (ع) تأكيد شده و مسلمانان و بالاخص شيعيان كشورهاي عربی و به تازگی تمامي شيعيان جهان، نسبت به زيارت مرقد امام حسين (ع) اهتمام ويژه‌ای دارند. با مشاهده خيل زائران ايرانی و غيرعربی، نبايد فلسفه و روح حاکم بر اربعین را تنها يك تعبير پررنگ عربی دانست؛ بلكه در يك نگاه كلي آزادگي، از خودگذشتگي و حقيقت‌جويي صاحب اين همايش باشكوه را بايستي مهم‌ترين دليل براي اين حضور تاكنون 20 ميليوني مسلمانان جهان عنوان كرد.

رايزن فرهنگي ايران در عراق همچنين با اشاره به اقدامات فرهنگي انجام شده در خصوص اين رويداد بزرگ، گفت: به همت ستاد فرهنگی اربعین و با کمک نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگی، اقداماتی داريم تا نماد فرهنگی اربعین را بالاتر ببریم؛ اما مهم‌ترين موضوع در اين باره آگاه‌سازي جهانيان نسبت به اين رويداد عظيم است.

وي تأكيد كرد: هدف ما از فعالیت فرهنگی ایام اربعین در عراق، در وهله اول بهره‌برداری بیشتر زائران از نظر معنوی از اين سفر ارزشمند است كه براي اين كار تولیدات فرهنگی خوبی در حال حاضر تولید و توزيع شده است. همچنين برنامه‌های معرفتی متعددي در قالب سخنرانی و مداحی برای ساعات مختلفي از روز در موکب‌ها برنامه‌ريزي كرده و با همت خود زائران با معرفت حسيني برگزار مي‌كنيم.

وي در خصوص بازتاب اين تجمع در جهان، گفت: طبق اذعان رسانه‌هاي مختلف دنيا، راهپيمايي اربعين، حرکتي نمادین و اسلامی است كه در حال حاضر به محلي براي نمايش قدرت شیعیان تبديل شده؛ و مي‌توان گفت كه در حقيقت، راهپيمايي اربعين، پاسخ آزادگان امروز جهان، به نداي «هل من ناصر» امام حسين (ع) در كرانه‌هاي فرات است.

اباذري درباره وجه تمايز اربعين امسال با سال‌هاي گذشته، اظهار كرد: 14 سال از رفتن دیکتاتور مخوف بغداد گذشته و بعد از حكومت صدام، شیعیان هرساله اربعین را باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار كرده و جمعيت بيشتري نيز نسبت به سال‌هاي قبل در اين مراسم حاضر مي‌شوند. اين ظرفيت فرصتی طلایی و مناسب است تا در عصري كه چهره اسلام ناب با فعاليت گروه‌هاي افراطي مانند داعش، آسيب ديده است، جهانيان شاهد محبت، صلح و دوستی، عطوفت و مهربانی، در مسير راهپيمايي اربعین باشند.

وي ادامه داد: اربعین حالا دیگر یک مراسم ساده عزاداری و یا گرامی‌داشت صرف نیست. اربعین به استناد آمارها، بزرگ‌ترین همایش انسانی در جهان است که رنگ و بوی معنوی و دینی دارد و امروزه حتي كساني كه شناخت درستي از اسلام ندارند، چشم آنها به آمار و اخبار آن دوخته شده است. یک گردهمایی عظیم كه در آن افرادي با اقشار مختلف، خودشان را به شهري در عراق مي‌رسانند؛ بدون آنكه براي اين سفر طولاني زاد و توشه‌اي به همراه داشته باشند.

اباذري، رايزن فرهنگي كشورمان در عراق، در پايان سخنان خود، با بيان اينكه اربعین پیام‌هایی دارد که هنوز خیلی از آنها رمزگشایی نشده‌اند، گفت: اربعین یک پدیده الهی، دینی و فرهنگی است که امروزه نه به یک سنت؛ بلکه بر اساس یک اعتقاد عمیق باشکوه معین خود برگزار می‌شود. اربعین یک فرصت استثنایی برای مسلمانان است. مسلمانانی که در جهان پر از چالش‌های اجتماعی و اخلاقی و نابرابری رسانه‌ای، در معرض هجوم بی‌وقفه قرار دارند. خوب است از این امانت سنگینی که در دستان ما است، بهترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

کد خبر 2441188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha